söndag 9 februari 2025

En av de första regionerna med NKI-mätning

 En viktig fråga för regionen är att stärka företagsklimatet i länet. Det är något som länets kommuner följer noga och vi har även lyft in det som ett viktigt mål för regionen. För att kunna bidra till ett bättre företagsklimat är det viktigt att man som offentlig aktör tar reda på hur företagarna uppfattar oss. Detta görs regelbundet i kommunerna när det handlar om bygglov och annan myndighetsutövning mot företagarna. 

Nu har vi i den politiska ledningen tagit initiativ till att även regionen ska mäta och följa hur företagarna i länet uppfattar oss i de kontakter vi har med dem, i detta fall handlar det om Företagsstöd som vi betalar ut. Därför har vi nu gjort den första NKI(Nöjd Kund Index) i regionens historia. Vi är bland de första i landet som gör detta, t.o.m. kanske den första regionen som gör detta. 

Så i veckan fick vi resultatet, vilket vi har väntat på med spänning. 

Vad säger då den?

Det var 32% som svarade på enkäten, vilket någon statistiker tycker är lågt. Men i liknande mätningar så ligger man kring 30%, så det är bra. Sedan ska man vara tacksam för alla svar man får in, varje svar är viktigt för oss.

  • Överlag är man nöjd med vår service, 61,1 (på en skala från 0 till 100)
  • Man var bäst på bemötande 73, vilket känns bra. 
  • Det som vi låg sämst till i mätningen var området Service, 58,9. 

Varje index innefattar flera olika parametrar som sedan vägs samman. Tittar på alla mätindikatorer så kan vi se att vi är bra på:

  • "Handläggarna bemötte mig på ett trevligt sätt" 81,7%
  • "Blev bemött med förståelse och respekt" 73,8%
  • "Jag blev lyssnad på" 73,1%

Vi har även bra rättstillämpning där man anser att Region Gävleborg följde lagar och regler, 75,9% tyckte så. Det är även lätt att förstå beskedet som man fick kring ansökan, det tyckte 75%

Sedan finns det en del saker att jobba med

Endast 48,2% anser att deras ansökan handlades inom rimlig tid. Bara 46,4% ansåg att det lätt att veta vad som gällde med ansökan. 

Det känns bra att vi får bra utfall på bemötande och rättstillämpning samtidigt så finns det saker att jobba med så som handläggningstider och tydlighet i processen. Det är ganska krångligt att göra ansökan om stöd idag vilket också begränsas av Tillväxtverkets system. Det är något som vi med hjälp från denna mätning nu kan påtala för dem. 

Men nu är första mätningen gjord och vi analyserar nu vad man kan göra för att förbättra oss. Mätningen kommer göras varje år så vi kan följa utvecklingen.

Vill man läsa mer om mätningen kan man göra det på regionens hemsida.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar