Flygplatsfrågan lever vidare i Gävle. Före sommaren så skulle Gävle kommunfullmäktige besluta om att avveckla Gävle Flygplats (Rörberg) för gått genom att avveckla flygplatsen och låta Vattenfall bygga en kraftledning rakt över rullbanan. Oppositionen i Gävle kommunfullmäktige återremitterade frågan där de vill att man skulle lyssna av olika intressenter vilka konsekvenser ett sådant beslut skulle få.
Så mitt i sommaren fick vi till regionen en remiss från kommunen där man undrade vilka konsekvenser det skulle få för regionen om man avvecklade flygplatsen som ”vackertväder flygplats” eller om man behåller den.
Så när vi var tillbaks från semestern så hade vi två veckor på oss att svara från regionen. Häromdagen rapporterade Gefle Dagblad kring denna remiss. Din Lokaltidning i Sandviken rapporterade om vårt svar också.
Oppositionen har såklart reagerat och kontakta media med konstiga anklagelser som riktas mot mig. Man påstår att jag bara har fokus på Gävle och glömmer länet. Dessutom verkar inte 2:e vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden kunna läsa remissvaret utan påstår att det står saker som inte står där. Dessutom har man fått journalisten att insinuera att det bara är mina synpunkter i remissvaret eftersom ingen tjänsteman har skrivit under svaret tillsammans med mig.
Märkliga anklagelser och rena felaktiga och vilseledande påståenden.
Så hur gick det till när svaret togs fram?
När regionen fick svaret och vi var tillbaks till regionen så tog vi tag i svaret. För det första så fanns det redan en skrivelse från regionen sedan tidigare. För att se om något nytt har hänt sedan det svaret så bokade jag in träffar med några tjänstemän, såväl med personer som kan flygverksamhet och från sjukvården. Sedan skrevs svaret ihop av en politisk tjänsteman, vilket vi brukar göra. Sedan fattade jag beslut på delegation eftersom vi inte hade någon regionstyrelse inplanerad innan svaret skulle vara inne. Det var inget nytt ställningstagande utan endast ett förtydligande vad vi sagt tidigare men en komplettering utifrån det förändrade säkerhetsläget. Sedan korrekturlästes/faktagranskades svaret innan jag fattade det formella beslutet i egenskap av ordförande i Regionstyrelsen. Så det är alltså Regionstyrelsen som svarar genom mig. Alltså inte mitt personliga svar utan Regionens.
Det gamla svaret säger i princip:
- Vi har inte en fungerande logistik för IVA transporter med ambulansflyg. Vilket har påpekats av våra tjänstemän efter pandemin. Jag kontrollerade om vi fortfarande inte har en fungerande lösning, vilket jag fick bekräftat.
- Det finns även tidigare mailkonversation som lyfter fram behoven av Gävle flygplats.
- Vår helikopter kan inte landa vid dåligt väder på Gävle sjukhus, vilket jag såklart kollade upp. Svaret jag fick att det kanske händer någon gång i månaden, det hände även i nära anslutning till att jag kollade av den uppgiften. Att då sossarnas regionråd tolkar som att det står att det händer flera gånger i månaden är vilseledande och inte överensstämmande med yttrandet.
- Det planeras inte heller för någon instrumentinflygning på den nya helikopterplattan som byggs, vilket såklart inte jag har hittat på utan uppgiften kommer från tjänstemän som jag dessutom verifierade innan det skrevs i svaret.
- Vi har inte heller någon redundans för Gävle sjukhus om det skulle vara så att helikopterplattan inte går att använda. Detta var en ny uppgift som framkommit i mina samtal, så det kändes som det var relevant. Alltså inget som jag har hittat på.
Sedan så har det förändrade omvärldsläget gjort att de framtida behoven är nu större än vad man tidigare har sagt. Skulle vi råka ut för en större kris eller i värsta fall krig så finns det behov av flygande transporter. Vi har gått med i Nato och ingen vet riktigt än vilka krav som ställs på sjukvården och vilken logistik som krävs för ett eventuellt värdlandsstöd.
Så slutsatsen man därmed måste dra är att det finns behov av en instrumentflygplats för sjukvården. Tar man bort Gävle flygplats helt så kommer det aldrig kunna återupprätta en sådan. Vilka behov som kan uppstå i framtiden kan dessutom vara svårt att bedöma, men tar man bort flygplatsen så kan vi inte tillgodose eventuella framtida behov.
Vi har nu alltså bara svarat utifrån sjukvårdens behov. Det kan säkert finnas andra behov men dessa måste andra intressenter svara för.
Vem skriver under och varför?
Så detaljen kring vem som skriver under. Det finns ingen rutin eller regelverk för vem som skriver under vilka dokument. Jag har exempel från gamla majoriteten där det bara är en tjänsteman ibland som skriver under och ibland är det bara ordförande. Jag har även exempel när ingen skrivit under dokument. Så det har varit lite olika och är mer tillfälligheter än något annat. Dessutom har inte underskriften någon större betydelse. Beslut fattas av styrelsen/nämnd och då finns protokoll eller så har en politiker eller tjänsteman fattat beslut på delegation, enligt delegationsordningen, då finns det ett separat beslut som är justerat och som anmäls till styrelsen/nämnden.
Det som jag tycker är slående är hur sossarna är så prestigefulla och ovilliga att ta till sig nya fakta och underlag. Trots att det redan fanns information om behovet tidigare och att omvärldsläget har försämrats kraftigt med krig i vårt närområde så är man inte öppen för att ompröva sitt tidigare ställningstagande.
Jag och vi moderater har gjort det. När Gävle kommun avvecklade instrumentdelen på flygplatsen och gjorde om den till vackert väderflygplats så sa regionen att vi inte behövde den(vi var helt överens), vi kunde använda Arlanda. Men när vi fick information om att det inte fungerande så omprövade vi vårt ställningstagande. Dessutom har det kommit ännu mer gammal information som varit okända för oss när vi tog det tidigare beslutet och det har även kommit ny information i och med förändrade omvärldsläget så är det inget konstigt att ompröva sina gamla ställningstaganden. Märkligt och oansvarigt vore det om man inte gör det som politiker.
Men hela denna prestigefulla hantering av sossarna säger mer om hur de jobbar/jobbade. Oavsett vad ansvariga tjänstemän säger så vill de inte säga att Gävle flygplats behövs. Det kan kanske bero på att tidigare RSO också är kommunpolitiker i Söderhamn, till skillnad från mig som inte har några som helst politiska uppdrag i Gävle.
Jag har inte heller sagt att Söderhamns flygplats inte behövs men just för sjukvården så fyller inte den de behov som finns. (Det går inte att transportera akuta patienter från länssjukhuset via Söderhamn, helikoptern kan inte heller flyga in via Söderhamn för att sedan ta sig till Gävle sjukhus vid dåligt väder)
Jag hoppas nu att Gävle kommun verkligen tar sig en funderare om vad de är på gång att göra. Och jag vädjar även till att regionens sossar funderar igenom sitt tidigare ställningstagande. Detta för att vi ska värna sjukvården för alla Gävleborgare, för det kan inte vara en nyhet för sossarna att det även vårdas invånare från övriga delar av Gävleborg på Gävle sjukhus. Att Gävle sjukhus dessutom är det största akutsjukhuset i länet(som i andra län kallas för länssjukhus) och saknar fullgoda transportmöjligheter borde oroa även en envis sosse. (Som exempelvis så använder Västerås sjukhus sin flygplats 50-100 gånger per år så om de har behov av flygande patienttransporter via flygplats så borde även vi ha det. Så mycket skiljer inte oss och Västerås)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar