Det är alltid intressant att debattera med majoritetens regionråd och aktuella frågor i regionen. Tyvärr brukar de inte ta debatten så ofta utan duckar mest och tycker vi är jobbiga som inte bara håller tyst och håller med sossarna i alla frågor. Ett undantag finns dock och det är ett regionrådet Lahenkorva(ett av sossarnas fyra regionråd) som är vice ordförande i hållbarhetsnämnden(som för övrigt leds av en vänsterpartist). Lahenkorva brukar ondgöra sig över oss moderater på sin blogg och någon gång ibland även på debattsidan. Nu är han upprörd över att vi beskyller honom för att bedriva en socialistisk politik, vilket är förvånande att han blir. Är inte Lahenkorva socialdemokrat? Är inte socialdemokrater socialister. Bedriver de inte en socialistisk politik, vart ä värden på väg?
I detta fall har vi synliggjort den dolda agenda som finns att driva vår kollektivtrafik i mer socialistisk riktning. Man har tidigare förbjudit vår bussoperatör som kör stadstrafiken i Gävle(som för övrigt äger bussarna som de kör) att ha reklam på eller i sina fordon. Man kommer inte ens få ha flaggor när Brynäs och GIF spelar hemmamatcher. I och med detta så tappar man miljonintäkter(ett av Lahenkorvas käpphästar där man låtit tjänstemännen ta fram siffror som ska stödja att man haft reklam utan några intäkter) Det är såklart ganska enkelt att göra en grov uppskattning vad man förlorar på detta men det vill inte Lahenkorva göra. Dessutom bekräftar operatörerna att det blir dyrare för regionen i och med detta beslut, men det vill inte Lahenkorva se heller.
Sedan har vi riktat stark kritik att man politisk väljer vilka drivmedel man ska köra våra bussar på, dessa politisk val innebär ökade kostnader men det förnekar majoriteten. Vi vet, sedan tidigare, att biogasbussar är dyrare att drifta och dyrare i inköp(det var vi överens om innan den kom politiska direktiv uppifrån). Detta beslut gjorde man för att rädda ett politiskt fiaskoprojekt som Lahenkorvas partivänner i Gävle gav sig in i för att i sin tur kunna köpa miljöpartiets lojalitet och behålla makten i Gävle. Till detta har de även köpt in vätgasbussar till Sandvikens stadstrafik som kostar 3mnkr mer per år(innan kostade stadstrafiken i Sandviken 10mnkr och nu blir det alltså 30% dyrare)
Inte nog med det så har man gjort en beställning på utredning om att driva all trafik i egen regi istället för att upphandla. Direktiven till denna utredning bygger på majoritetens socialistiska program och själva direktivet är framtaget av den vänsterpartistiska ordföranden. Att då inte erkänna att utredningen är för att driva trafiken i mer socialistisk anda är såklart att sprida ut dimridåer för väljare och oss andra. Det finns inga objektiva behov för denna utredning och det har inte skett någon som helst dialog med övriga partier om vad en sådan utredning ska titta på.
Det vi vet(i alla fall alla andra än Lahenkorva) är att dessa vägväl blir dyrare för regionen. Som i sin tur innebär att vi måste höja skatten eller sänka anslagen till sjukvården eller sänka ambitionen i kollektivtrafiken. Inget av dessa tre alternativ är jag beredd att ställa upp på. Så då har jag gärna reklam på bussarna, låter våra lokala entreprenörer och företagare köra våra bussar och låta våra bussar gå på el eller annan kostnadseffektiv förnybart bränsle.
Som politiker ska man vara öppen och transparent och stå för sina värderingar och politik. Att som socialdemokrat förneka att man är socialist och för en sådan politik är ytterst ett demokratiskt problem. Jag är däremot tydlig med vart jag står. Jag är moderat och därmed liberalkonservativ och driver politiken i mer frihetlig och liberal anda men samtidigt som de konservativa delarna innebär att vi är eftertänksamma och skyndar långsamt. Jag tror på marknadskrafter och att varje människa är unik och vill var med och bidra utifrån sin egen förmåga. Men detta är inget nytt och jag står upp för det och inte som regionråd Lahenkorva som inte vill känna vid sin egen ideologi.
Vårt första inlägg
Lahenkorvars första svar
Vårt första svar
Lahenkorvas andra svar
Vår slutreplik kommer snart
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar