fredag 9 februari 2018

Konstiga prioriteringar av Regionens sossar

Region Gävleborg håller på med många olika saker där många uppgifter är viktiga och är då framförallt kopplade till sjukvård men även kollektivtrafiken är idag ett regionalt ansvar. Därtill finns det vissa åtagande som är lite mer otydliga vad de innebär som exempelvis det regionala tillväxtuppdraget. Dessutom så håller regionen på med saker som man absolut inte ska göra, där har vi vindkraftsverken i Kalmar som ett bra exempel eller att hyr konferenslokaler som erbjuds länets kommuner/föreningar/företag.

Igår beslutade hållbarhetsnämnden att regionen nu även ska gå in och köpa vätgasbussar. På uppdrag av Sandvikens kommun så ska nu regionen satsa på att köpa vätgasbussar som Sandviken vill att vi ska köra i deras stadstrafik, detta innebär en ökad årlig kostnad på 2mnkr. Dessa miljoner måste då såklart tas från andra viktiga områden som exempelvis sjukvården.

Därför klingar det väldigt falskt när sossarna och vänstern säger att de vill satsa på välfärden. I Gävleborg är det raka motsatsen. Istället för att satsa på att korta vårdköer så satsar man miljoner på att bli bussägare.

Vissa påstår att detta ingår i det regionala tillväxtuppdraget eller kollektivtrafiksuppdraget. I detta är vi moderater oerhört tydliga. Vi ska självklart ställa krav på inga eller låga utsläpp för kollektivtrafiken, men att vi går in och pekar ut vilken teknisk lösning vi ska ha kommer att kosta! Nu kommer det komma andra krav från andra kommuner om vilka typer av bussar de vill ha, exempelvis kommer säkert Gävle kommun ställa krav på att det ska vara biogasbussar i Gävle stadstrafik vilket kommer innebära en ökad kostnad på minst 20mnkr.

Alla de medel som läggs på onödiga saker tas ifrån det som är nödvändigt, vilket är värt att påminna våra väljare om.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tror att sossarna är inne på något bra! Ibland kostar ny teknik initialt.
    mvh/Anders S

    SvaraRadera
  2. Absolut så kostar ny teknik, men frågan är om Gävleborg ska vara först ut att ta sådana kostnader. Sedan när det gäller vätgasbussar så är det en intressant teknik som ett komplement till elbussar men om kommunen vill ha vätgasbussar (för att Sandvik tillverkar en del i bränslecellen) eller Gävle vill ha biogasbussar(för att minska underskottet i sin felprioriterade Biogasanläggning) så tycker jag att de kan ta de kostnaderna. Vi politiker ska ställa krav på minskade utsläpp men jag tror på att industrin löser det tekniska, vi politiker ska inte välja teknisk lösning se bara hur det gick med Etanolen

    SvaraRadera