tisdag 16 januari 2018

Stor valfrihet inom vården men dåligt med information

Många av de samtal jag får från patienter handlar om att man inte får vård och att man tvingas vänta på insatser. För mig är dessa samtal intressanta och jag det känns bra att jag kan hjälpa dessa vårdbehövande, samtidigt som det känns frustrerande att vården inte klarar av sina åtaganden och inte heller klarar av att informera om patienternas möjligheter.

För det första har vi vårdval inom primärvård eller Hälsoval Gävleborg som det heter hos oss. Det innebär att du som patient kan välja vilken hälsocentral som du ska vara listad på. Ingen hälsocentral får säga nej till dig att bli listad. När du sedan är listad på en hälsocentral så har du även rätt att välja vilken läkare du vill vara listad hos. Sedan kan du dessutom gå till en annan hälsocentral om du vill, ingen kan neka en patient vård.

För det andra har vi något som heter det fria vårdvalet inom öppen specialistvård, detta ska inte förväxlas med primärvårdens vårdval vilket tyvärr många gör. Detta innebär att alla patienter har rätt att välja specialistvårdgivare från dag 1. Detta ska även vården informera om på ett sätt så att patienten förstår vad som gäller, det regleras tidigare i hälso- och sjukvårdslagen men numer även i Patientlagen. Man kan då helt enkelt säga till den som remitterar att jag vill att du skickar min remiss till denna specifika vårdgivaren. Man får däremot betala för resan.

Inte nog med att du kan välja vård inom Sverige så har du även rätt som patient att välja vilken vårdgivare som helst inom EU. Detta innebär att om du vill få ditt knä opererat på en Tysk vårdklinik så har du rätt att få det, bara så länge den behandling som erbjuds där är godkänd i Sverige. Exempel så har jag lyfta fram möjligheten till klimatvård som är en vårdform vi nekar våra patienter i Gävleborg(Det innebär exempelvis att reumatiker kan åka till ett varmare klimat och få rehabträning) att åka till Rehabsjukhuset Vintersol på Kanarieöarna på försäkringskassans bekostnad.

När det gäller vårdgarantin så har man rätt att få vård inom viss tid, 7dagar för icke akuta besök till läkare inom primärvården, 90dagar till första besök hos specialistvården och inom 90dagar ska man få den insats som behöver. Bedömer vården att man inte kan fullfölja vårdgarantin ska man informera patienten om detta och hjälpa till att söka vårdgivare hos någon annan vårdgivare. Häromdagen kunde vi läsa en insändare från en patient som berättade att vården påstod att om man inte tog erbjudandet om vård hos annan vårdgivare skulle man hamna sist i kön, detta är såklart helt fel. Man kan inte hamna sist i någon kö för att man inte vill åka till annan vårdgivare däremot registreras man som självvald väntande.

Det finns mycket att hålla koll på inom vården och det är inte lätt för patienter, eller någon annan, att hålla koll på detta. Därför är det extra viktigt att vården är tydlig i sin information och man är även skyldig att säkerställa att patienten har tagit till sig informationen, vilket regleras i Patientlagen(Se nedan). Jag kan bara konstatera att vi har mycket mer att göra som Region i detta.

I Patientlagen står det: 
Kap3 
§2 Patienten ska även få information om
1. möjligheten att välja behandlingsalternativ, fast läkarkontakt samt vårdgivare och utförare av offentligt finansierad hälso- och sjukvård,
2. möjligheten att få en ny medicinsk bedömning och en fast vårdkontakt,
3. vårdgarantin, och
4. möjligheten att hos Försäkringskassan få upplysningar om vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller i Schweiz

§6 Informationen ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar.
Mottagarens önskan om att avstå från information ska respekteras.

7 § Den som ger informationen ska så långt som möjligt försäkra sig om att mottagaren har förstått 
innehållet i och betydelsen av den lämnade informationen. Informationen ska lämnas skriftligen om det behövs med hänsyn till mottagarens individuella förutsättningar eller om han eller hon ber om det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar