I går så var det dags att få spendera en dag och praktisera på Gävles turistbyrå/kundtjänst. Syftet var att få en känsla för hur deras verksamhet fungerar och möjlighet till att möta Gävlebor och turister och se vilka typer av frågeställningar de har.
Det var en mycket givande och intressant dag och vi har mycket duktiga medarbetare som möter Gävlebor och turister. Det var väldigt olika typer av frågeställningar som vi fick hantera, allt från att visa vart olika saker finns i Gävle till att lösa olika problem som turister har. Exempelvis försökte vi hjälpa ett par tyska turister som sökte en liknande tygväska med Dahahästar på som de köpte i Dalarna för 15 år sedan, var lite svårt att lösa men man gjorde allt man kunde.
Tåg i Bergslagens sommarkort var något som det var stor efterfrågan på. Med detta kort kan man resa på alla TiBs tåg och anslutande regionalbussar. Det märkliga var att när det gällde regionbussar så fungerande det i övriga länen(Dalarna, Örebro, Västmanland) men inte i Gävleborg, varför? Mycket ologiskt för turisterna och som regionpolitiker med ansvar för kollektivtrafik så hade jag inget vettigt svar, detta blir till att ta tag i den frågan.
Det var även andra frågor om kollektivtrafik och hur man tar sig till olika platser och de som vi pratade med blev mycket positivt överraskade att man fortfarande kunde betala med kontanter på våra bussar och tåg. Bra att vi moderater har drivit detta och jag hoppas att vi fortfarande kan vara överens om det i regionen. Men i övrigt kunde inte turistbyrån hjälpa till med biljetter till x-trafik vilket för mig var en gåta, varför tillåts inte Gävle kommun sälja buss- och tågbiljetter åt X-trafik?
Det var även en tysk som seglat till Gävle och gjort uppehåll i Gästhamnen som hade problem med tänderna och behövde få kontakt med tandläkare innan resan fortsatte, även där fick vi hjälpa till och lotsa honom till folktandvården.
Jag fick även möjlighet se hur visitgavle.se hemsida var uppbyggd och det var intressant eftersom regionen nu försöker tvinga in alla aktörer i samma system. Idag så har man inte möjlighet att på visitgavle.se exempelvis boka boende på de destinationer som vi marknadsför. Det behövs nog en fördjupad diskussion om hur vi ska kunna underlätta för våra turister att turista i Gävleborg och angränsande län.
Det blev även uppenbart att människor som inte bor i Gävle/länet har mycket svårt att förstå våra administrativa gränsdragningar, här måste vi börja arbeta mer länsövergripande.
De Gävlebor som sökte sig till kundcenter hade lite olika ärenden, en del ville ha hjälp med att fylla i blanketter och lämna dem till någon av kommunernas förvaltningar. Det var även många av våra invandrare som fick hjälp på sitt eget språk tack vare att det finns medarbetare som pratar olika språk.
Det var helt enkelt en mycket intressant och givande dag och det var intrssant att få prata med våra duktiga medarbetare och se hur de arbetar. Men som vanligt blev det en del frågor att ta med i det fortsatta politiska arbetet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar