Rent formellt sett så har ledningen helt rätt. Har man möjlighet att parkera fritt vid arbetet och motsvarande parkeringsplats kostar för andra i samma område så ska parkeringsmöjligheten för personalen beskattas som löneförmån. Detta har jag påpekat ända sedan diskussionen påbörjades förra året.
Hur kan regionen hantera detta? Det finns lite olika alternativ.
Alternativ 1
Regionen tar betalt för de som parkerar på samma sätt som för våra patienter. Avgiften blir då princip samma som för våra patienter.
Alternativ 2
För de medarbetare som väljer att utnyttja vår personalparkering förmånsbeskattas de för den möjligheten, förmånen ska då motsvara vad det kostar att parkera på annan parkeringsplats i området.
Alternativ 3
En annan variant är att Regionen bygger fler parkeringsplatser och på så sätt minskas avgiften för våra patienter och på samma sätt minskas den eventuella förmånen för personalen. Lyckas vi få till gratis parkering för patienterna så blir det även gratis för personalen.
Jag anser att alternativ 3 är bäst, detta skulle underlätta för vår personal och för våra patienter. Såväl patienter/anhöriga som medarbetare har ett liv utanför sjukhuset och det ska fungera smidigt för dem. Det ska vara enkelt att ta sig till/från sjukhuset både som patient och som medarbetare, detta gäller alla transportslag cykel, buss, tåg och bil.
Tyvärr så finns det ett inbyggt motstånd mot bilar, detta oavsett om det är el- eller dieselbilar, hos den styrande majoriteten. Så det kommer nog bli alternativ 1 där man dessutom lägger en extra dyr parkeringsavgift, allt för att göra sig så impopulär som möjligt hos patienter/anhöriga och våra medarbetare.
Till saken hör också att det kommer inte bara kosta för de som arbetar på sjukhuset utan det gäller i högsta grad de som arbetar på regionledningskontoret. Där kommer förmånen eller avgiften bli mycket högre än på sjukhuset vilket är helt i sin ordning. Däremot så slipper de höga tjänstemännen och politiker med tjänstebilar parkeringsavgift.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar