När man säger att det är bra för tillväxten har man inte kunnat förklara på vilket sätt. Men har även hävdat att det är enklare att ta för sig av statliga infrastrukturmedel om man är en stor region, vilket kan vara bra för tillväxten.
Befolkningstillväxt
Tittar vi först på tillväxten så kan den definieras som ökning av antal invånare. Det är genom att vi blir fler invånare i länet som skattetillväxten kan öka. Alla invånare bor i en kommun och då kan det vara intressant att jämföra invånartillväxten mellan de kommuner som har ingått i bildandet av storregion och vi som inte har gjort det. Har kommunerna i Skåne och Västra Götaland ökat snabbare i antal invånare än kommunerna i Gävleborg, Västmanland, Södermanland?Exempel på kommuner som inte bildat storregion
1970-2000
|
2000-2015
|
|
Gävle
|
+7%
|
+9%
|
Sandviken
|
-15%
|
+5%
|
Västerås
|
+13%
|
+15%
|
Nyköping
|
-15%
|
+11%
|
Eskilstuna
|
-6%
|
+15%
|
Falun
|
+17%
|
+5%
|
Örebro
|
+5%
|
+16%
|
Jönköping
|
+9%
|
+14%
|
Exempel på kommuner som bildat storregion 1997/1998
1970-2000
|
2000-2015
|
||
Mariestad
|
-4%
|
+1%
|
(Tidigare Skaraborg)
|
Skövde
|
+13%
|
+9%
|
(Tidigare Skaraborg)
|
Lidköping
|
+3%
|
+8%
|
(Tidigare Skaraborg)
|
Vänersborg
|
+12%
|
+5%
|
(Tidigare Älvsborg)
|
Trollhättan
|
+9%
|
+8%
|
(Tidigare Älvsborg)
|
Ulricehamn
|
+5%
|
+5%
|
(Tidigare Älvsborg)
|
Hässleholm
|
+4%
|
+5%
|
(Tidigare Kristianstad)
|
Kristianstad
|
+15%
|
+11%
|
(Tidigare Kristianstad)
|
Trelleborg
|
+7%
|
+13%
|
(Tidigare Malmöhus)
|
Slutsats:
Det finns alltså inget som visar att de som bildade storregion 1998 har haft högre ökningstakt på invånare än de kommuner som inte ingått i en storregion, det är snarare tvärtom d.v.s. vi har klarat oss bättre själva.
Regional BruttoNationalProdukt
Den kanske mest använda definitionen av tillväxt är ändå ekonomisk tillväxt eller rättare sagt BNP-tillväxten. Om man bryter ned den på våra län kan man se om de som bildade storregioner ar haft en högre tillväxt än de län som inte gjort det.Länens RBNP, *1
1993-2000
|
2000-2014
|
|||
Tillväxt
|
Placering
|
Tillväxt
|
Placering
|
|
Norrbotten
|
55,1%
|
13
|
72,0%
|
1á
|
Uppsala
|
78,0%
|
1
|
64,1%
|
2â
|
Västerbotten
|
50,3%
|
20
|
58,4%
|
3â
|
Jämtland
|
44,0%
|
22
|
57,2%
|
4á
|
Halland
|
44,8%
|
21
|
56,6%
|
5á
|
Örebro
|
57,4%
|
8
|
53,7%
|
6á
|
Östergötland
|
57,1%
|
10
|
51,3%
|
7á
|
Sverige
|
60,0%
|
5
|
50,7%
|
8â
|
Stockholm
|
57,1%
|
9
|
50,7%
|
9 -
|
Västra
Götaland
|
66,1%
|
2
|
50,4%
|
10â
|
Dalarna
|
51,2%
|
19
|
49,8%
|
11á
|
Kronoberg
|
52,0%
|
14
|
49,2%
|
12á
|
Gotland
|
51,7%
|
18
|
48,1%
|
13á
|
Jönköping
|
64,4%
|
3
|
43,9%
|
14â
|
Västernorrland
|
59,6%
|
6
|
43,8%
|
15â
|
Värmland
|
61,7%
|
4
|
43,6%
|
16â
|
Skåne
|
59,4%
|
7
|
43,4%
|
17â
|
Södermanland
|
56,3%
|
12
|
39,8%
|
18â
|
Kalmar
|
56,8%
|
11
|
39,5%
|
19â
|
Västmanland
|
51,8%
|
17
|
35,4%
|
20â
|
Gävleborg
|
51,9%
|
15
|
35,3%
|
21â
|
Blekinge
|
51,8%
|
16
|
28,5%
|
22â
|
Slutsats
De stora regionerna har inte haft högre tillväxt jämfört med de mindre. Vi kan konstatera att de stora regionerna ligger sämre till än det nationella snittet. Det är alltså andra faktorer än storlek som avgör den regionala BNP-tillväxten.
Infrastruktursatsningar
Jämför vi hur man lyckats få till sig statliga satsningar, vilken kan främja tillväxten, så kan vi se hur Trafikverket planerar att investera i infrastrukturprojekt. För att det ska bli jämförbart så har jag slagit ihop de län som nu planeras ingå i Svealand, Norrland och Östra Götaland.Först kan vi jämföra de statliga satsningarna på länstransportplanerna.
Länstransportplaner 2014-2025 *2
Investering
|
mnkr/1000invånare
|
|
Svealand
|
6,6mdr
|
3,7mnkr
|
Västra Götaland
|
6,3mdr
|
3,8 mnkr
|
Skåne
|
4,3mdr
|
3,3mnkr
|
Norrland
|
3mdr
|
3,4mnkr
|
Stockholm
|
8,7mdr
|
3,9mmkr
|
Östra Götaland
|
4,3mdr
|
3,6mnkr
|
Sedan kan vi jämföra de nationella satsningarna som Trafikverket gjort i motsvarande regioner. Här har jag jämfört de nettoresurser man lagt in från staten, d.v.s. tagit bort den medfinansiering som finns via bl.a. vägtullar.
Nationell Infrastruktursatsningar 2014-2025 *3
Netto
|
netto/1000 invånare
|
|
Svealand
|
19mdr
|
10,8mnkr
|
Västra Götaland
|
23mdr
|
13,9mnkr
|
Skåne
|
21mdr
|
16,1mnkr
|
Norrland
|
9mdr
|
10,2mnkr
|
Stockholm
|
15mdr
|
6,7mnkr
|
Östra Götaland
|
43mdr
|
35mnkr
|
Slutsats:
Vi kan konstatera att länsplanerna är i stort sett identiska oavsett storregion eller inte. När det gäller de nationella infrastruktursatsningarna kan vi inte heller se att dagens storregion har varit mer framgångsrika att få till sig de statliga infrastrukturmedlen som finns. Tvärtom kan vi se att Östra Götaland(Östergötland, Jönköping, Kronoberg och Kalmar) har lyckats bäst, detta utan att ha bildat storregion.
Så frågan återstår, på vilket sätt ökar tillväxten i Hudiksvall, Gävle, Sandviken om vi bildar region med Oxelösund och Idre? Jag ser framemot att regionivrarna kan visa något bevis som stödjer det påståendet.
Jag kommer återkomma med fler granskningar av de påståenden som regionfanatikerna för fram.
*1 Källa: SCB Regionalräkenskaper
*2 Källa: Trafikverket Länstransportplaner
*3 Källa: Trafikverket Nationell plan för transportsystemet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar