I helgen fick jag ta emot den första namninsamlingen. Det är bra att människor i länet engagerar sig och visar vad man tycker, där kan namninsamling vara ett bra och effektivt verktyg. Detta är också en märklig namninsamling där man kräver att Valbobadet ska få vara kvar och att man vill ha busstrafik till norra Valbo.
Frågan man kan ställa sig, vem är mottagaren av denna insamling. Är det kommunen som ansvarar för Valbobadet eller är det landstinget som ansvarar för bussarna i Valbo. Detta visar också hur människor ser på politik och samhällsproblem. Man vet inte vem som ansvarar för vad och man bryr sig inte heller utan man vill lyfta de frågor som är viktiga för dem. Att det nu blev landstinget denna gång kan bero på att Valbobadet verkar vara räddat, nu har även den politiska majoriteten i Gävle kommun kommit fram till att man inte ska riva badet.
Jag blev även kontaktad i fredags av den person som har samlat in underskrifterna där han beskrev behoven av just kollektivtrafiken och hur illa ställt det är i norra Valbo. Han tyckte vi skulle flytta trafiken från södra Valbo till de norra delarna istället. Frågan är om alla de som skrivit under denna namninsamling delar uppfattningen att minska trafiken i södra Valbo till förmån för de norra delarna. För några år sedan så hade man trafik i dessa delar men den röda s-majoriteten i kommunen valde då att lägga ned denna trafik.
Vad händer nu med denna fråga? Jag lämnade in namninsamlingarna på dagens landstingsstyrelse så de blir korrekt diarieförda. Jag har även kontaktat x-trafik för att ta reda på vad som då låg bakom förändringen och vilka möjligheter det finns att hitta lösningar i Valbo.
Det som ställer till det är att vår kollektivtrafik kommer gå med kraftiga underskott i år och landstingsmajoriteten har trots detta satsat på att utöka annan trafik. Det finns många önskemål på kollektivtrafiken men tyvärr så är resurserna begränsade. Vi kommer aldrig kunna tillgogose alla länsinvånares önskemål om trafik eftersom vi inte är beredda att skära ned i sjukvården för att lyfta över resurser till trafiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar