Inför valet 2006 lovade alliansen att satsa på tillgänglighet i sjukvården. Svaret på detta var att bl.a. införa kömiljarden som ger de landsting som klarar av vårdgarantins tider extra stadsbidrag. Detta har vart väldigt lyckat, men det återstår mycket att göra.
Idag innebär vårdgarantin att man max får vänta 90 dagar för att träffa en specialist och ytterligare 90 dagar för operation/behandling. Även om detta var en lyckad reform så är 90 dagar fortfarande alldeles för lång tid att vänta för att få vård. Vi i Samverkan Gävleborg har tidigare lagt fram en förstärkt vårdgaranti för barn- och ungdomspsykiatrin vilket innebar att man max skulle få vänta 30dagar innan man träffa en specialist och få en bedömning och utredning. Inför förra årets val presenterade vi även förstärkt vårdgaranti för övrig verksamhet. Detta skulle ge våra patienter möjlighet att träffa specialist och få operation inom 30dagar. Uppfyller inte landstinget dessa tidsgränser har man rätt att söka en annan vårdgivare såväl som privat som landstingsdriven och vårt landsting står för kostnaderna.
Inom primärvården innebär vårdgarantin att man ska få kontakt inom 1dag och träffa läkare på hälsocentralen inom 7dagar. För mig innebär även tillgänglighet att man ska få prata men en människa och inte en telefonsvarare. Idag när man ringer till landstingets vårdcentraler svarar en telefonsvarare och man uppmanas att mata in sitt telefonnummer och så blir man sedan uppringd. Detta kanske fungerar för många men inte för alla. För vissa är det väldigt svårt att klara av dessa knapptryckningar och sedan får man sitta vid telefonen och vänta innan man får prata med någon. Jag har själv drabbats av att hälsocentralen inte ringer upp inom utlovad tid och då får man genomgå samma process igen. Det krävs skärpning inom detta. Det ska vara enkelt att få kontakt med hälsocentralen och det ska alltid vara möjligt att få prata med någon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar